Istoric comuna

Comuna actuala este formata din 7 sate a caror intemeiere variaza in timp, incepand aproximativ din secolul al XV – lea asa cum reiese de exemplu dintr-un document datat 14 septembrie 1486 si tradus de prof. Gh. Ghibanescu, eliberat de cancelaria domneasca in timpul domniei lui Stefan cel Mare si in care se vorbeste despre Poienile Oancei.
Acest document intareste concluzia ca in acea perioada si pe teritoriul comunei se accentueaza procesul de destramare a proprietatii taranest si concentrarea lor in mainile unui numar restrans de mari boieri, proces concretizat pe plan social prin micsorarea considerabila a numarului de tarani lberi si marirea numarului de tarani dependenti.
Aceeasi concluzie se trage si din imprejurarile intemeierii satului Stanita de catre locuitori ai satului Saratei, deposedati prin silnicie de catre boierul Sturza de proprietatile lor din preajma Otelenilor si nevoiti a-si dona asezari pe locul actualului sat. Putinul si raul pamant acordat taranimii din comuna noastra prin legea rurala de la 1864, este incetul cu incetul acaparat de mosieri si chiaburi, datorita faptului ca marea majoritate a taranimii era lipsita de unelte si vite de munca.
Fostii clacasi si robi sunt din nou nevoiti a presta zile de claca, a munci pamantul in dijna, creindu-se tot mai multe obligatii care apasand viata taranilor le duce
gospodariile la ruina. Mosierii din comuna Stanita detineau intinse suprafete de pamant arabil, vii, pasuni si paduri pe care le munceau cu ajutorul taranilor adusi la sapa de lemn. Numai mosierul Buieliu care zidise conacul si administratia la Cichirdia detinea in comuna peste 2000 ha.
Rand pe rand pamanturile taranesti rotunjeau de jur imprejur mosia boiereasca si sate intregi depindeau de stapanul hapsin, care cu ajutorul administratorilor le scotea la munca si le exploata fara mila.

Educatie

In anul 1938 in comuna Stanita existau 7 scoli incadrate cu 9 invatatori dintre care numai 4 calificati, un numr mare de copii ramaneau in afara scolii, crescand numarul analfabetilor. In comuna au existat numerosi copii cu reale aptitudini intelectuale care nu au putut profita de lumina culturii din cauza lipsurilor materiale si al lipsei de mijloace pentru a-si procura carti si rechizite, care se vindeau la preturi foarte mari pentru veniturile de care dispuneau taranii.

Culte

In ceea ce priveste existenta altor mijloace de culturalizare a maselor, au lipsit in tipul oranduirii burghezo-mosiere cu desavarsire. In anul 1940 nu au existat pe teritoriul comunei nici un camin cultural si nici nu se poate vorbi de existenta cinematografelor sau bibliotecilor satesti. Mai tarziu preotul D. Stan, care era pe atunci si presedinte de camin cultural tinea biblioteca in pridvorul bisericii, majoritatea cartilor fiind un continut mistic religios, satenii fiind educati intr-un spirit de “supunere” promitandu-li-se in schimb “fericirea vesnica in viata de apoi”

Contact

blog lam dep | toc dep | giam can nhanh

|

toc ngan dep 2016 | duong da dep | 999+ kieu vay dep 2016

| toc dep 2016 | du lichdia diem an uong

xem hai

the best premium magento themes

dat ten cho con

áo sơ mi nữ

giảm cân nhanh

kiểu tóc đẹp

đặt tên hay cho con

xu hướng thời trangPhunuso.vn

shop giày nữ

giày lười nữgiày thể thao nữthời trang f5Responsive WordPress Themenha cap 4 nong thonmau biet thu deptoc dephouse beautifulgiay the thao nugiay luoi nutạp chí phụ nữhardware resourcesshop giày lườithời trang nam hàn quốcgiày hàn quốcgiày nam 2015shop giày onlineáo sơ mi hàn quốcshop thời trang nam nữdiễn đàn người tiêu dùngdiễn đàn thời tranggiày thể thao nữ hcmphụ kiện thời trang giá rẻ